Hoe werkt Cocom?
Zodra een host (huurder) een ruimte publiceert, kan de Guest (huurder) een reservering aanvragen voor een specifieke periode en tijd. Een aanvraag kan gaan van één uur tot een volledige maand. De verhuurder kan de aanvraag zonder kosten accepteren of weigeren. De aanvraag blijft staan tot de daadwerkelijke startperiode, maar wij raden aan om altijd zo snel mogelijk te accepteren of te weigeren. Dit zorgt voor een soepele gebruikerservaring voor de guest. Als de verhuurder de aanvraag accepteert, wordt de guest gevraagd te betalen om de boeking te bevestigen. De betaling wordt verzorgd door Stripe dat Visa, Mastercard en Bancontact mogelijk maakt. Zodra de boeking is bevestigd als gevolg van de betaling, krijgen beide partijen een boekingsbevestiging met een kalenderafspraak. Op de dag van de boeking is de host verantwoordelijk voor het ontvangen van de guest in de geboekte ruimte en het toestaan van het gebruik ervan. Nadat de boeking is voltooid, is er een wachttijd van 14 dagen totdat het geld beschikbaar is op de Stripe rekening van de host. Dit geeft ons de mogelijkheid om in te grijpen bij eventuele problemen. Na die periode verschijnt het bedrag in de app en kan het vanaf het bedrag van €100,00 worden overgemaakt naar de bankrekening van de Host.
Kan iedereen een "dagruimte" publiceren?
Theoretisch kan iedereen een dag-ruimte publiceren, zolang het voldoet aan de normen van onze gemeenschap. Zoals; is het een dag-ruimte? Is de beschrijving correct? Zijn de foto's duidelijk en kwalitatief? Is de prijs eerlijk? Zijn de voorzieningen correct, enzovoort... Wij doen altijd een background check op onze ruimtes. Zo blijft Cocom een kwalitatief aanbod van dagruimtes. Als uw ruimte niet aan onze normen voldoet, wordt u gecontacteerd door een van onze adviseurs om te zien hoe we u kunnen helpen verbeteren.
Zijn er kosten als ik mijn ruimte wil verhuren?
De Cocom app is gratis te downloaden in de AppStore en Play Store. U kunt zonder kosten een account aanmaken en zelfs zonder kosten ruimtes publiceren. Pas nadat een boeking is bevestigd (na betaling) brengt Cocom een servicekostenvergoeding van 15% incl. btw in rekening. No cure, no pay!
Kan ik een boekingsaanvraag weigeren?
Ja, u kunt een reserveringsaanvraag kosteloos weigeren. U bent niet verplicht om een reden op te geven, maar wij raden u aan om met de guest te communiceren om een alternatieve optie te vinden. Stel dat het niet uitkomt met uw agenda of er is iets tussen gekomen, dan kunt u altijd een verzoek weigeren. Let op! Zodra een aanvraag is betaald, is de boeking bevestigd, nadat de boeking is bevestigd, bent u nog steeds vrij om een boeking te annuleren, echter, afhankelijk van de tijd voor aanvang, kan dit annuleringskosten met zich meebrengen. Bekijk hier onze annuleringsvoorwaarden er zijn kosten verbonden aan het annuleren.
Wanneer ontvang ik mijn uitbetaling?
Wanneer een boeking succesvol is afgerond, is er een periode van 14 dagen waarna het geld beschikbaar wordt gesteld op de Stripe-rekening van onze Hosts. In de Cocom app onder instellingen (profiel > instellingen > uitbetalingen) kunnen Hosts een uitbetaling aanvragen. Een uitbetaling is mogelijk vanaf € 100,00 en wordt rechtstreeks overgemaakt naar de gekoppelde bankrekening van de host. Een uitbetaling kan eenmaal per kalendermaand worden aangevraagd.
Is het veilig om een ruimte te hosten?
Net als bij andere deelplatforms zoals autodeel-apps, reis-apps enzovoort, zijn de verhuurders mensen zoals jij en ik. Bij Cocom houden we onze gemeenschap gezond door onze gebruikers te vragen hun echte naam te gebruiken en bij voorkeur een recente profielfoto toe te voegen. We houden onze accounts nauwlettend in de gaten om deze gezonde gemeenschap in stand te houden. Dankzij onze betalingsprovider STRIPE wordt de identiteit van onze guests en hosts geverifieerd om veilige transacties te garanderen. Als extra hebben we een chatfunctie toegevoegd waarmee u rechtstreeks met elkaar kunt communiceren. Zo kunt u samen het doel van de boeking verifiëren en elkaar vooraf leren kennen.
Wat moet ik doen als mijn eigendom is beschadigd door een guest?
Voordat we je voorstellen hoe je in geval van schade moet handelen, willen we je informeren dat een boeking met de Cocom-app verzekerd is dankzij onze partners bij AG Insurance. De franchise bedraagt in dit geval € 250,00. In het onfortuinlijke geval dat bepaalde elementen van uw eigendom zijn beschadigd, raden wij u aan het volgende te doen:
1. Verzamel bewijsmateriaal van de schade. Maak zoveel mogelijk gedetailleerde foto's en video's (voor en na),en schrijf een duidelijke beschrijving van wat er beschadigd is of ontbreekt.
2. Neem eerst contact op met de Guest en probeer er samen uit te komen.
3. Als het niet mogelijk is om tot een overeenkomst te komen, neem dan contact op met support@cocom.be met de beschrijving en het bewijsmateriaal. Stuur ons de verzamelde bewijzen + voor foto's en geschatte prijs (met factuur indien van toepassing) van de beschadigde of verloren voorwerpen.
4. Wacht maximaal 3 dagen totdat Cocom support de kwestie heeft bekeken. Wij nemen contact met u op voor een follow-up.
5. Als op basis van het bewijsmateriaal en de input van de guest blijkt dat de guest inderdaad in gebreke is gebleven, maken wij een verzekeringsdossier aan bij onze makelaar om u zo snel mogelijk terug te betalen.
Cocom servicekosten
De Cocom app is gratis te downloaden in de AppStore en Play Store. U kunt zonder kosten een account aanmaken en zelfs zonder kosten ruimtes publiceren. Pas nadat een boeking is bevestigd (na betaling) brengt Cocom een servicekostenvergoeding van 15% incl. btw in rekening. No cure, no pay!